flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

17 березня 2021 року набув чинності Закон України від 16 лютого 2021 року № 1231-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» набув чинності

23 квітня 2021, 14:20

Зокрема, внесено зміни до  Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Так, збільшено розмір штрафів за наступні адміністративні правопорушення:

за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами ( ч. 5 ст.121 КУпАП) - штраф збільшено з 51, 00 грн. до 510, 00 грн.;

за керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в Україні в установленому порядку, його експлуатація без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, закритим іншими предметами, у тому числі з нанесенням покриття або застосуванням матеріалів, що перешкоджають чи ускладнюють його ідентифікацію, чи забрудненим, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернутим чи неосвітленим (ч. 6 ст.121 КУпАП) - штраф збільшено з 170, 00 до 850, 00 грн.  За повторне протягом року вчинення вищевказаних порушень штраф збільшено з 255, 00 до 1700, 00 грн.;

за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 20 кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками (ч.1 ст.122 КУпАП ), - штраф збільшено з 255, 00 до 340, 00 грн.;

за порушення правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів, користування під час руху транспортного засобу засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання), а так само порушення правил навчальної їзди ( ч. 2 ст.122 КУпАП), - штраф збільшено з 425, 00 грн. до 510, 00 грн.;

за ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху (ч.3 ст. 122 КУпАП), - штраф збільшено до 680, 00 грн.;

Статтею 127 КпАП за перехід дороги на червоне світло або перехід в недозволеному місці, а також невиконання інших вимог ПДР пішоходи можуть відбутися попередженням з боку поліції збільшено штраф до 255,  00  грн. При цьому попередження виключається, тобто штрафувати зможуть відразу.

За порушення правил дорожнього руху особами, які керують велосипедами, гужовим транспортом, і погоничами тварин, - штраф збільшується з 85, 00 грн до 340, 00  грн.

Якщо ж пішохід або особи, які керують велосипедами, гужовим транспортом, і погоничами тварин перебувають у стані алкогольного сп’яніння, то штраф становить сорок неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 680, 00  грн.

А якщо дії  зазначених осіб спричинили створення аварійної обстановки на дорозі, то їм доведеться заплатити 850, 00 грн. штрафу.

Окрім цього, встановлено новий склад правопорушення, який стосується перевищення швидкості руху транспортних засобів:

Частина 4 ст. 122  КУпАП передбачає, перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 50 кілометрів на годину – штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1700, 00 грн.

Частина 5 ст. 122 КУпАП передбачає, що порушення, що спричинили створення аварійної обстановки, а саме: примусили інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі вісімдесяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року (штраф був 680, 00 грн., а став -1445, 00 грн.).

Таким чином, якщо водій перевищить швидкість на 25 км та створить при цьому аварійну обстановку, йому доведеться сплатити 1445, 00 грн.

- За залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця ДТП, до якої вони причетні, штраф збільшено з 255, 00 грн. до 3400, 00 грн.

- Замість громадських робіт як однієї з альтернативних санкцій передбачається позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років.

- За порушення учасниками дорожнього руху ПДД, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна збільшено штраф з 340, 00 грн. до 850, 00  грн.

Також, внесено зміни до статті 21 КУпАП «Передача матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації або трудового колективу».

Особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, крім посадової особи та особи, яка вчинила правопорушення, передбачені частинами другою - четвертою статті 126 та статтею 130, звільняється від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд громадської організації або трудового колективу, якщо з урахуванням характеру вчиненого правопорушення і особи правопорушника до нього доцільно застосувати захід громадського впливу.

Про заходи громадського впливу, застосовані до осіб, які вчинили правопорушення, передбачені статтею 51частиною першою статті 129статтями 156173176177178-180 цього Кодексу, власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган, або громадська організація повинні не пізніш як у десятиденний строк з дня одержання матеріалів повідомити орган (посадову особу), який надіслав матеріали.

Таким чином, від 17.03.2021 року заборонено  осіб, що притягуються до адміністративної відповідальності за частинами другою - четвертою статті 126 та статтею 130 КУпАП, передавати на поруки трудовому колективу чи громадській організації.

Крім цього, також внесено зміни до ст. 22 КУпАП «Можливість звільнення від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення»

При малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням.

До даної статті додано примітку, згідно якої, положення статті 22 КУпАП не застосовуються до правопорушень, передбачених частиною четвертою статті 121, частиною п’ятою статті 122, статтями 122-2122-4частиною третьою статті 123, частинами другою - четвертою статті 126 та статтею 130 цього Кодексу, тобто до осіб, які вчинили дані правопорушення не можна застосувати усне зауваження  та закрити справу про адміністративне правопорушення у зв’язку малозначністю вчиненого правопорушення.

Внесено зміни до статті 30 КУпАП «Позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю».

Позбавлення наданого даному громадянинові права керування транспортними засобами застосовується на строк до трьох років за грубе або повторне порушення порядку користування цим правом або на строк до десяти років за систематичне порушення порядку користування цим правом.

Якщо особою, позбавленою права керування транспортним засобом, до закінчення строку дії такого стягнення вчинено нове адміністративне правопорушення, за яке застосовано стягнення у виді позбавлення права керування транспортним засобом, до стягнення за вчинення нового адміністративного правопорушення приєднується невідбута частина стягнення. При цьому загальний строк позбавлення права керування транспортним засобом може перевищувати гранично допустимий строк.

Згідно змін внесених до ст. 13 КУпАП Неповнолітні - у разі вчинення особами віком від 16 до 18 років адміністративних правопорушень, передбачених, зокрема, статтею 130 (керування авто в стані сп’яніння), вони підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах.

  Також, внесено зміни до ст. 38 КУпАП «Строки накладення адміністративного стягнення», а саме доповнено частиною, яка  передбачає, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КпАП (керування у стані сп’яніння), може бути накладено протягом одного року з дня його вчинення.

  Окрім цього, в новій редакції викладено  статтю 126 КУпАП.

 «Стаття 126. Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред'явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами.

Керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред'явила у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія відповідної категорії, реєстраційному документі на транспортний засіб, а також полісі (договорі) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), або не пред’явила електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса, а також інших документів, передбачених законодавством – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 425 грн.

Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 3400, 00 грн.

Керування транспортним засобом особою, стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами, - тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 3 до 6 місяців.

Керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 20 400, 00 грн.

Повторне протягом року вчинення порушень, передбачених частинами другою - четвертою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 40 800, 00 грн. з позбавленням права керування транспортним засобом на строк від 5 до 7 років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Примітка. Положення частин першої та другої цієї статті не застосовуються до осіб, які у встановленому порядку навчаються водінню транспортного засобу».

Також в новій редакції викладено статтю 130 КУпАП «Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції

Керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 17 000, 00 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб – накладення штрафу в розмірі 17 000, 00 грн.

Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 34 000, 00 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 3 роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк десять діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 3 роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі 34 000, 00 грн з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк 10 діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -

тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 51 000, 00 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 10 років з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника або адміністративний арешт на строк 15 діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 10 років, з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі 51 000 грн з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника або адміністративний арешт на строк 15 діб, з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника.

Вживання особою, яка керувала транспортним засобом, після дорожньо-транспортної пригоди за її участю алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, -

тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 34 000, 00 грн або адміністративний арешт на строк п’ятнадцять діб, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі 34 000, 00  грн або адміністративний арешт на строк 15 діб.

Керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами, особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а так само передача керування судном особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а також відмова осіб, які керують річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, –

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 17 000 грн. або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або адміністративний арешт на строк 10 діб, з позбавленням права керування всіма видами плавучих засобів на строк від одного до трьох років.

Дії, передбачені частиною п’ятою цієї статті, вчинені особами, які не мають права керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25500, 00 грн. або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб.

Уживання особою, яка керувала річковим, морським, малим, спортивним судном або водним мотоциклом після аварійної події за її участю алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як судно було зупинено на вимогу поліцейського або іншої уповноваженої законом посадової особи до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, - тягне за собою накладення штрафу на осіб, що мають право керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами у розмірі 20400, 00 грн. з позбавленням права керування всіма видами плавучих засобів на строк 3 роки і на інших осіб – накладення штрафу у розмірі 20400, 00 грн.».

Внесено  зміни до статті 265-1 КпАП щодо тимчасового вилучення посвідчення водія

Після закінчення тримісячного строку тимчасового вилучення посвідчення водія, у випадках, якщо судом не прийнято рішення щодо позбавлення водія права керування транспортним засобом або якщо справа про адміністративне правопорушення не розглянута у встановлений законом строк, особа має право звернутися за отриманням вилученого документа, а в разі вчинення правопорушення, передбаченого статтею 130, – за продовженням строку тимчасового дозволу на право керування транспортними засобами на новий тримісячний строк. Після закінчення річного строку тимчасового вилучення посвідчення водія, у випадках, якщо судом не прийнято рішення щодо позбавлення водія права керування транспортним засобом або якщо справа про адміністративне правопорушення не розглянута в установлений законом строк, особа має право звернутися за отриманням вилученого документа.

Також, статтю 265-2 КпАП доповнено  нормою, за якою у разі фіксації обставин тимчасового затримання транспортного засобу в режимі фотозйомки (відеозапису) таке затримання відбувається без присутності понятих. Таке тимчасове затримання можливе, якщо є підстави вважати, що має місце порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою тощо. Такі ж  зміни внесено до статті 265-4 КпАП, яка регулює тимчасове затримання транспортних засобів інспекторами з паркування. Таким чином, якщо в інспектора з паркування є можливість відзняти затримання на фото чи відео, то понятих  залучати не потрібно.

До статті 266 КпАП внесено зміни, згідно яких,  що огляд водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, проводиться поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів. Під час проведення огляду осіб поліцейський застосовує технічні засоби відеозапису, а в разі неможливості застосування таких засобів огляд проводиться у присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення.  

Згідно ст. 317 КУпАП постанова про позбавлення права керування транспортними засобами виконується посадовими особами органів Національної поліції.

Відповідно до ст. 317-1 КпАП «Порядок виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом» виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом здійснюється шляхом вилучення посвідчення водія на строк позбавлення права керування транспортними засобами та внесення до єдиної інформаційної системи МВС відомостей про позбавлення права керування транспортним засобом на строк, визначений постановою, та про вилучення посвідчення водія. Особа вважається позбавленою права керування транспортним засобом після набрання законної сили рішенням суду про позбавлення цього права Якщо посвідчення водія не було тимчасово вилучено в порядку, передбаченому статтею 265-1 КпАП, особа, позбавлена права керування транспортним засобом, зобов’язана негайно здати посвідчення водія до уповноважених органів Національної поліції. У разі виявлення в особи посвідчення водія, яке підлягає здачі, його вилучення здійснюється поліцейським. Після закінчення строку позбавлення права керування транспортним засобом посвідчення водія повертається в порядку, визначеному КМУ.

Підготувала помічник судді Діана Кузьма