flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення постанов суду про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за період з 2021 – по перше півріччя 2022 року

19 серпня 2022, 10:30

Статтею 129-1 Конституції України закріплено принцип обов’язковості рішення України. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Галицький районний суд міста Львова, до територіальної юрисдикції якого віднесена Львівська митниця Державної митної служби України, розглядає значну кількість протоколів про порушення митних правил, за наслідками яких постановляє рішення про стягнення штрафів та конфіскації товарів, які були предметом адміністративного правопорушення. Сума штрафів та конфіскованих товарів за винесеними судовими рішеннями сягає мільйонів гривень.

Судом проведено узагальнення розгляду цієї категорії справ та виконання постанов суду про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за період з 2021по перше півріччя 2022 року.

Так, за вказаний період судом розглянуто 2 986 справпро порушення митних правил за статтями  470, 471, 472,473,476,482, 483  Митного кодексу України.

Основними видами застосованих стягнень єштрафита конфіскація майна в дохід держави. Зокрема, у 2614 справах було накладено стягнення у виді штрафу.

Відповідно до ст.ст. 298, 305 КУпАП, постанова про накладення адміністративного стягнення є обов'язковою для виконання державними і громадськими органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами і громадянами. Контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення здійснюється органом (посадовою особою), який виніс постанову, та іншими органами державної влади в порядку, встановленому законом.

Загалом,тільки за період 2021 – перше півріччя 2022 рокусудом за вказаною категорією справ, накладено штрафів  на загальну суму 125 522056 грнта конфісковано майна на суму 2 693 532 грн.

Добровільно правопорушниками сплачено штрафів на суму лише 2 174 610 грн.

Державною виконавчою службою за означений період виконано судових рішень про стягнення штрафів на суму 9 221044 грн, що становить лише 7,34 % !!!

Всього виконано 9,07% ухвалених рішень про стягнення штрафів !

Відтак, по невиконаних судових рішеннях щодо порушення митних правил в одній тільки зоні діяльності Львівської митниці Державної митної служби України державний бюджет України недоотримав 114 126 402, 00 грн.

Принагідно, слід звернути увагу, що невиконаними залишились і постанови суду про стягнення штрафів за попередні роки на суму понад 170 500 000 грн.

З вищенаведеного вбачається, що кількістьрозглянутих справ про порушення митних правил, у яких осіб притягнуто до відповідальності та накладено стягнення у виді штрафу та конфіскації майна в дохід держави,неспіврозмірназ кількістю реально виконаних постанов. Така статистика не може не викликати занепокоєння, адже держава затрачає значні фінансові ресурси для забезпечення процедури складання адміністративних протоколів, їх розгляд у суді, звернення до виконання, а в кінцевому підсумку неотримує результатів у вигляді наповнення бюджету від сплачених правопорушниками штрафних санкцій.

Закон України "Про виконавче провадження" визначає порядок виконання рішень, які відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку. Примусове виконання полягає у зверненністягнення на майно боржника, тобто його арешті (опису), вилучені та примусовій реалізації.

Стягнення за виконавчими документами в першу чергу звертається на кошти боржника в гривнях та іноземній валюті, інші цінності.У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення.

 Незважаючи на можливу складність даного процесу, наявність об’єктивних причин та проблем у державних виконавців, пов'язаних із примусовим виконанням судових рішень,наведена статистика дає підстави вважати про істотне недопрацюванняорганів державної виконавчої служби в цьому питанні.

Очевидним є те, що існування системи правосуддя не матиме жодного сенсу та значення, якщо рішення суду не виконуються. Усі зусилля при розгляді  величезної кількості справ про порушення митних правил будуть марними, якщо рішення не виконуватимуться.

Вищевказані проблеми, які фактично унеможливлюють процедуру звернення до виконання постанов про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, потребують негайного вирішення та реагування.

Ключовим у цьому напрямку має стати внесення змін до спеціального законодавства, яким визначено правові основи діяльності та статус виконавців,а  також у процесуальні норми,якими визначено порядок виконання рішень судів.

Зокрема, потребує удосконалення Закон України "Про виконавче провадження". Практика його застосування показала, що такі зміни необхідні. Виконавчий процес має бути швидким, зручним для виконавця і стягувача, не порушувати права боржника та, найголовніше, забезпечувати реальне виконання судових рішень.

Міністерство юстиції України є органом, який формує та реалізує державну правову політику у сфері організації примусового виконання рішень. Проте, аби домогтися побудови ефективної системи виконання, слід об'єднати зусилля виконавчої та законодавчої влади.Потрібно вжити усіх можливих заходів, які б сприяли визначенню та налагодженню механізму звернення до виконання постанов суду про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, оскільки кількість справ, у яких осіб визнано винними та накладено адміністративне стягнення, не має нічого спільного з кількістю реально виконаних рішень.

З метою впровадження більш дієвого механізму в частині накладення та фактичного виконання по сплаті до державного бюджету коштів від накладених штрафів, доцільним видається розглянути питання ініціювання зміни санкційстатей 472,482,483 МК України, які передбачають накладення штрафів у розмірі 100(200)відсотків вартості товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів,на санкції, які будуть передбачати розміри штрафів з прив’язкою до неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, а конфіскацію товарів замінити на обов’язок задекларувати товари – безпосередні предмети порушення митних правил в митний режим імпорту.

Оскількивиконання постанов про накладення штрафів у великих розмірах (подекуди понад 1 000 000  грн) державною виконавчою службою є ускладненим або взагалі не здійснюється через відсутність майна боржника, офіційних доходів тощо, вважаємо, що зменшення розміру штрафів дасть поштовх до їх добровільної сплати особою, яка притягається до адміністративної відповідальності,а можливість митного оформлення товарів в режимі імпорту призведе до безпосереднього надходження коштів у державний бюджет.

Окремої уваги заслуговує питання виконання судових рішень про притягнення до відповідальності за порушення митних правил осіб, які проживають та/або перебувають на території іноземних держав.Виконання рішень даної категорії здійснюється відповідно до вимог Інструкції про порядок виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справах щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень та конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних і кримінальних справах.

Відповідно до ст.16 Кодексу України про адміністративні правопорушення,  іноземці і особи без громадянства, які перебувають на території України, підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах з громадянами України.

Згідно статті 77 Закону України «Про виконавче провадження»,  під час виконання рішень стосовно іноземців, осіб без громадянства та іноземних юридичних осіб, які відповідно проживають (перебувають) чи зареєстровані на території України або мають на території України власне майно, яким володіють самостійно або разом з іншими особами, застосовуються положення цього Закону. У разі невиконання зазначеними в частині першій цієї статті особами рішень виконавець звертається до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органів охорони державного кордону з поданням про заборону в’їзду в Україну чи видворення за межі України таких осіб відповідно до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства".

Згідно з положеннями статті 542 Митного кодексу України, постанова органу доходів і зборів про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил на осіб, які проживають або перебувають за межами України, виконується за рахунок майна цих осіб, що знаходиться на території України. У разі відсутності в Україні майна, що належить зазначеним у частині першій цієї статті особам, порядок виконання постанови органу доходів і зборів про накладення на них адміністративних стягнень за порушення митних правил визначається законодавством України та укладеними відповідно до закону міжнародними договорами України з державами, на території яких проживають або перебувають ці особи.

Зокрема, Конвенція про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних і кримінальних справах від 1993 року підписана країнами Вірменія, Казахстан, Киргизька Республіка, Україна, Молдова, Таджикистан, Туркменістан, Узбекистан.

Проведеним узагальненням щодо виконання постанов Галицького районного суду міста Львова про порушення митних правил встановлено, що органами державної виконавчої служби протягом 2021-2022 років повернуто без виконання постанови щодо правопорушників, які проживають на території таких країн, як Польща, Сполучені Штати Америки, Німеччина, Китайська НР тощо, з якими Україна немає відповідних міжнародних договорів.

Так, зокрема, за період  2021-2022 рр. не виконано постанов стосовно осіб, які проживають на території інших держав (США, Великої Британії, Італії, Канади, Китаютощо)  на загальну суму штрафів 16 272 509,56 грн.

Перелічені країни не підпадають під дію вищезгаданої Конвенції і врегулювання цього питання можливе лише на законодавчому рівні.

Враховуючи вищенаведені обставини та триваючу судову реформу, яка спрямована саме на ефективність судового захисту, зокрема, через зміцнення авторитету судової влади, вважаємо, що на часі ініціювати законодавчі зміни, які б покращили стан виконання судових рішень, підвищили ефективність діяльності виконавчих органів та осіб, що здійснюють примусове виконання рішень, та забезпечити належну реалізацію завершальної стадії судового розгляду, що, зокрема, призведе до безпосереднього надходження коштів у державний бюджет.

В Україні триває військова агресія російської федерації, державі потрібні кошти для забезпечення перемоги, відтак, органи ДВС повинні забезпечити потрапляння кожної гривні до державної казни.

Недофінансованою залишається судова система, частина коштів на її утримання надходить від сплаченних судових зборів. Так от, нестягнутий у примусовому порядку органами державної виконавчої служби судовий збір за окреслений період узагальнення становить понад півтора мільйона гривень.

За підсумками узагальнення постанов суду про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за період з 2021 – по перше півріччя 2022 року, суд звернувся до  Міністра юстиції України, Комітету Верховної Ради України з питань фінансів податкової та митної політики, сподіваючись на законодавчі зміни в митній політиці та активізації органів державної виконавчої служби в частині виконання судових рішень з метою наповнення державної казни.