Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Галицький районний суд м. Львова на зборах суддів 12.02.2015р. обговорив ситуацію, яка складається навколо судової системи і свідчить про втручання у здійснення правосуддя, вплив на суддів, прояв неповаги до суду та посягання на незалежність судової влади та вирішив висловити свою позицію з цих питань.
Відповідно до ч.5 ст.47 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи, а також фізичні і юридичні особи та їх об'єднання зобов'язані поважати незалежність судді і не посягати на неї.
Постанова Пленуму Верховного Суду України від 13 червня 2007 року №8 «Про незалежність судової влади» положення частини другої статті 126 Конституції України п.3 говорить про те, що вплив на суддів у будь-який спосіб забороняється.
Разом з тим, мають місце непоодинокі випадки, коли громадські організації, окремі депутати та посадові особи органів державної влади, представники ЗМІ, представники правоохоронних органів використовують свої повноваження не з метою та у спосіб, передбачений Конституцією і законами України, а використовуючи складну суспільно-політичну ситуації держави, здійснюють непроцесуальні методи впливу на суддів, з метою формування у суспільства негативного ставлення до суддівського корпусу України, і конкретних судів.
Як зазначено у п.10 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 13 червня 2007 року №8 «Про незалежність судової влади», відповідно до частини п'ятої статті 124 Конституції України судові рішення є обов'язковими до виконання на всій території України і тому вважаються законними, доки вони не скасовані в апеляційному чи касаційному порядку або не переглянуті компетентним судом в іншому порядку, визначеному процесуальним законом, в межах провадження справи, в якій вони ухвалені.
Органи, які вирішують питання про дисциплінарну відповідальність та відповідальність за порушення присяги судді, не наділені законом повноваженнями оцінювати законність судового рішення. Голови судів та інші судді, які обіймають адміністративні посади в судах, органи суддівського самоврядування, кваліфікаційні комісії, Вища рада юстиції, органи та посадові особи законодавчої та виконавчої влади не мають повноважень перевіряти правовий зміст судових рішень.
Закон України «Про судоустрій та статус суддів» /ст.8/ визначає, що скасування або зміна судового рішення не тягне за собою дисциплінарної відповідальності судді, який брав участь у його ухваленні, крім випадків, коли порушення допущено внаслідок умисного порушення норм права чи неналежного ставлення до службових обов’язків.
Відповідно до п.11 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 13 червня 2007 року №8 «Про незалежність судової влади» втручанням у діяльність судових органів слід розуміти вплив на суддю у будь-якій формі (прохання, вимога, вказівка, погроза, підкуп, насильство, критика судді в засобах масової інформації до вирішення справи у зв'язку з її розглядом тощо) з боку будь-якої особи з метою схилити його до вчинення чи не вчинення певних процесуальних дій або ухвалення певного судового рішення.
Так, під час розгляду кримінального провадження відносно Б. та ін., які обвинувачуються у вчиненні особливо тяжкого злочину, представники ЗМІ /журналіст телекомпанії/ та громадяни, які представлялись активістами із громадських організацій, намагались зірвати розгляд справи; в залі судових засідань вели себе неприпустимо, висловлювали погрози в адресу суддів колегії, вимагали звільнити з-під варти обвинуваченого; провокували учасників процесу та присутніх в залі засідань; аналогічна ситуація склалась по кримінальній справі про обвинувачення К. та Д., які обвинувачуються у вчиненні тяжкого злочину.
Розповсюдження недостовірної, спотвореної та вигаданої інформації щодо суддів та судів вводить в оману суспільство та громадян щодо можливості захисту своїх прав в суді, здатності суддів України ухвалювати справедливі та законні рішення, їх доброчесності та законослухняності.
Постанова Пленуму Верховного Суду України від 13 червня 2007 року №8 «Про незалежність судової влади» гарантіями незалежності суддів як носіїв судової влади, визначає зокрема, недопустимість втручання у здійснення правосуддя, впливу на суд або суддів у будь-який спосіб, неповаги до суду та встановлення відповідальності за такі діяння; а також визначені законом засоби забезпечення особистої безпеки суддів, їх сімей, майна та інші засоби їх правового захисту. Недоторканність суддів не є особистим привілеєм, а як один з елементів статусу суддів має публічно-правове призначення - забезпечити здійснення правосуддя незалежним, неупередженим і справедливим судом.
Таким чином, реалізація зазначених правових гарантій здійснення правосуддя є необхідною передумовою належного виконання судом своїх конституційних функцій із забезпечення дії принципу верховенства права, захисту прав і свобод людини та громадянина, утвердження і забезпечення яких є головним обов'язком держави (статті 3, 8, 55 Конституції України).
Неухильно слідуючи присязі судді та виконуючи свій обов’язок належним чином, судді Галицького районного суду м. Львова залишають за собою право реагувати на факти втручання в правосуддя та вплив на суддів з метою забезпечення незалежності судової влади.