flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Галицьким районним судом м. Львова проведено аналіз розгляду митних справи та здійснена перевірка виконання постанов про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, винесених судом у 2015 - 2016 роках

13 липня 2016, 14:00

Галицьким районним судом м. Львова відповідно до територіальної юрисдикції розглядається значна кількість справ про адміністративну відповідальність за порушення митних правил.

Судом проведено аналіз розгляду митних справи та здійснена перевірка виконання постанов про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, винесених судом у 2015 - 2016 роках.

Так, за 2014р. судом розглянуто 3108 справ про порушення митних правил; за 2015р.- 3110. Основними видами покарань є штрафи та конфіскація майна в дохід держави.

Бюджетним Кодексом України /ст.29/ до доходів Державного бюджету України включаються кошти від санкцій /штрафи, пеня, тощо/, а також кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду.

Відповідно до Інструкції з діловодства у місцевих загальних судах та порядку виконання постанов, на виконання до органів державної  виконавчої служби Львівської області протягом 2015 року скеровано 954 постанови про стягнення штрафів та конфіскацію майна в дохід держави.

Проведеним аналізом щодо виконання постанов встановлено, що до суду надійшло лише 14 %  постанов  про закінчення виконавчого провадження.

Глава 4 Закону України «Про виконавче провадження» визначає порядок виконання рішень, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку. Примусове виконання полягає у зверненні стягнення на майно божника, тобто його арешті (опису), вилучені та примусовій реалізації.

Стягнення за виконавчими документами в першу чергу звертається на кошти боржника в гривнях та іноземній валюті, інші цінності.

У разі відсутності у боржника коштів та цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, в даному випадку, держави, стягнення звертається також на належне боржникові інше майно, за винятком майна, на яке згідно з законом не може бути накладено стягнення.

Як свідчить практика роботи органів державної виконавчої служби, боржники у процесі виконання рішень, як правило, ухиляються від виконання своїх зобов'язань.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України" ухилення громадянина від виконання зобов'язань, покладених на нього судовим рішенням, рішенням іншого органу (посадової особи) або якщо щодо нього діють неврегульовані аліментні, договірні чи інші невиконані зобов'язання, є підставою для тимчасової відмови громадянину у виїзді за межі України.

На думку суду, доцільно розглядати і цю норму Закону, особливо щодо виконання постанов на значні суми штрафів.

Заслуговує уваги і те, що непоодинокими є випадки відмови державного виконавця у відкритті виконавчого провадження у зв’язку із відсутністю індивідуального ідентифікаційного номера боржника, що суперечить правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у справі №6-45цс14 про те, що «вимоги до змісту виконавчого листа встановлені частиною першою статті 18 Закону України «Про виконавче провадження», якою передбачено, що потрібно зазначати у виконавчому листі індивідуальний ідентифікаційний номер боржника (фізичної особи), а пунктом 6 частини першої статті 26 цього Закону встановлено, що у разі невідповідності змісту виконавчого листа вимогам статті 18 державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження.

Разом з тим відповідно до пункту 3 частини третьої статті 11 Закону України «Про виконавче провадження» державний виконавець при здійсненні виконавчого провадження має право з метою захисту інтересів стягувача одержувати  безоплатно від  органів,  установ,  організацій,  посадових  осіб,  сторін та учасників  виконавчого  провадження   необхідні   для   проведення виконавчих дій пояснення, довідки та іншу інформацію, у тому числі й конфіденційну.

Окремо слід звернути увагу на виконання постанов про конфіскацію майна, які надходили до органів виконавчої служби протягом 2015 року  із Львівської митниці ДФС, оскільки на виконання листа Галицького районного суду м. Львова від 05.04.2016 №1/36/2016 Львівська митниця ДФС надала відомості про направлення постанов про конфіскацію майна до органів ДВС із якої убачається, що значна частина постанов на даний час не виконана, а інформація про відкриття виконавчого провадження взагалі відсутня.

Водночас судом був надісланий запит до Львівської митниці ДФС підтвердження направлення постанов про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил до органів виконавчої влади, зокрема, ВДВС та органу доходів та зборів.

Отримана  інформація стверджує що:

-        з 01.01.2015 року по 18.04.2016 року судом прийнято рішення про накладення штрафу у 1974 справах про порушення митних правил на загальну суму 39 786 889,77 грн.;

-       з 01.01.2015 року по 18.04.2016 року  стягнено штрафів на суму 3 947 030,60 грн.,що становить 9.92 %.

Сума нестягнених штрафів за цей період становить 35 839 859,18 грн. або 90,08%.

Дана ситуація не може не викликати занепокоєння, оскільки державний бюджет  недоотримує  значну  кількість  коштів, які  могли б бути спрямовані на соціальні виплати, заробітні плати, тощо.

За таких обставин збори суддів Галицького районного суду м. Львова звернулися до Міністра юстиції України та Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо вжиття заходів, спрямованих на підвищення ефективності діяльності органів та осіб, що здійснюють примусове виконання рішень та забезпечення належної реалізації завершальної стадії судового розгляду.