flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Звернення громадян до суду

17 жовтня 2018, 09:50

     У сучасному світі рівень правового захисту прав та свобод людини і громадянина є ключовим показником демократизму суспільства і держави. У демократичній, правовій державі кожне право особи, закріплене належним чином, забезпечується всією повнотою влади.

     Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх права на звернення.

     Так, згідно зі ст. 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

     Основним правовим актом, що регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України такого права, є Закон України «Про звернення громадян». 

     Отже, право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією з організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян.

     Таким чином, пропонуємо Вам інформацію щодо належного оформлення письмового звернення, усного звернення та електронного звернення органів державної влади, у тому числі до Галицького районного суду м. Львова.

     Сподіваємося, що інформація буде корисною для Вас і допоможе заощадити час при вирішенні питань, що Вас хвилюють.

     Стаття 3 Закону України «Про звернення громадян» визначає основі терміни, що вживаються в цьому Законі, а саме: під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

     Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

     Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

     Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.

     Вимоги до звернення (стаття 5)

    Звернення може бути усним чи письмовим.

     Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

     Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

     У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

     Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.

     Пам’ятайте! Не підлягають розгляду та вирішенню такі звернення:

  1. Письмове звернення без зазначення місця проживання або не підписане автором, тобто анонімне звернення;

  2. Звернення, з якого неможливо визначити суть порушеного питання;

  3. Повторні звернення від однієї і тієї ж особи до одного і того ж органу (посадової особи) з одного і того ж питання, яке вже було вирішено даним органом (посадовою особою) по суті.

    Термін розгляду звернення (стаття 20)

     Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду,про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.

     На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну (ст.20).

     Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

     Відповідальність громадян при поданні звернень

     Пам’ятайте! Подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, та їхніх посадових осіб, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством (стаття 26).

     Як правильно оформити звернення

     Звернення складається у довільній формі, однак в ньому потрібно вказати:

  1. Кому адресується звернення (наприклад: Голові Галицького районного суду м. Львова, ПІБ голови суду);

  2. від кого (прізвище, ім’я, по-батькові, індекс, повна поштова адреса заявника, № телефону);

  3. вид звернення (заява(клопотання), скарга або пропозиція).

      Далі йде загальний текст звернення, де чітко і ясно має бути викладена суть порушеного питання або проблеми, який, як правило, складається за наступною схемою:

  1. вступна частина, де зазначаються підстава звернення, обставини, які стали причиною для звернення;

  2. мотивувальна частина, де вказується обґрунтування або основні питання, порушені в зверненні;

  3. результативна частина, де слід вказати мету звернення і очікуваний результат розгляду звернення;

  4. далі потрібно навести перелік документів (або копій документів), якщо ви додаєте їх до листа;

  5. письмове звернення обов’язково підписується особою (особами), що звертається з проставлянням дати подання звернення;

  6. для розгляду електронного звернення електронний підпис не вимагається.

     Як звернутися до Галицького районного суду м. Львова

     Ви можете звернутися до суду в такий спосіб:

  1. надіслати письмове звернення поштою на адресу: вул. Чоловського, 2, м. Львів, 79018;

  2. надіслати письмове звернення електронною поштою на адресу: inbox@gl.lv.court.gov.ua;

  3. подати звернення до відділу організації діловодства (загальної канцелярії) суду особисто або через уповноважену особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства, за адресою: вул. Чоловського, 2, м. Львів, І поверх, (понеділок-четвер - з 9:00 до 18:00, п’ятниця – з 9:00 до 16:45, обідня перерва – з 13:00 до 13:45);

  4. викласти звернення усно на особистому прийомі у керівництва суду відповідно до графіку особистого прийому громадян керівництвом суду:

     Галицький районний суд м. Львова особливу увагу приділяє питанням виявлення та усунення причин, що породжують скарги громадян, вживає заходів для запобігання виникненню підстав для обґрунтованих повторних звернень, вирішення питань про відповідальність посадових осіб, з вини яких допущені порушення чи тяганина, що стали причиною звернення громадянина зі скаргою.

Підготував помічник голови суду  

Роман Підлужний