flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЗВЕРНЕННЯ IV конференції суддів загальних судів до з’їзду суддів України, який відбудеться 7 квітня 2014 року

19 березня 2014, 17:40

ЗВЕРНЕННЯ

 

IV конференції суддів загальних судів до з’їзду

 

суддів України, який відбудеться 7 квітня 2014 року.

 

IV конференція суддів загальних судів як орган суддівського самоврядування звертається до Вас з приводу наступного.

Ті події, які ми на сьогодні спостерігаємо в країні суттєво можуть вплинути на всю судову владу в Україні, яка відповідно до конституційних засад поділу влади здійснюється незалежними та безсторонніми судами, утвореними згідно із законом.

Незважаючи на хід таких подій, суди були і є легітимними органами державної влади, які мають виключне право здійснювати правосуддя в Україні самостійно та незалежно від будь-якого впливу, тиску або втручання.

Але в реаліях сьогодення самостійність та незалежність суддів має лише формальний характер, оскільки останнім часом збільшилася кількість випадків грубого втручання у судову діяльність як органів влади, так і громадських організацій чи їх посадових осіб; на суддів чиниться тиск за допомогою засобів масової інформації, «мітингового права»; непоодинокі випадки впливу на суддів депутатів всіх рівнів, партій, рухів та окремих громадян.

Такий вплив може здійснюватися в різних формах, а саме: у вигляді безпідставних непроцесуальних скарг на суддю, пікетування роботи суду, незаконних депутатських запитів, публічного обговорення судових процесів та критики судді до винесення остаточного судового рішення і набрання ним законної сили, вимагання прийняти те чи інше рішення, погроз фізичного впливу, подекуди вказівок та службового тиску.

Спроби фізичної розправи та тиску на суддів з метою ухвалення бажаного процесуального рішення останніми роками, на жаль, стали системним явищем. Також відомі численні факти застосування у відношенні суддів не тільки прямого, грубого насильства або шантажу, але і завуальовані способи - обіцянка неприємностей по роботі, у родині, підрив репутації тощо.

Додержання основних принципів законності, справедливості, верховенства права при ухваленні судових рішень, самостійність, незалежність і безсторонність суду є основними гарантіями права на справедливий суд, захист конституційних прав людини та громадянина та повагу до інших прав і свобод, гарантованих законами України.

Незалежність і недоторканність суддів є невід'ємною ознакою правової держави та однією з фундаментальних засад демократичного суспільства. Як наголошується в Рекомендації № Я (94) 12 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам щодо незалежності, ефективності та ролі суддів, незалежність судів є передумовою верховенства права та основоположною

гарантією справедливого суду. Незалежність і недоторканність суддів не є привілеєм суддівського корпусу, а встановлюється з метою забезпечення і дії принципу верховенства права та права осіб на справедливе правосуддя.

Конституція України гарантує, що Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів (ст. 130).

Але в реаліях сьогодення фінансування заходів державного захисту суддів та працівників апарату судів на належному рівні не здійснюється. Недостатніми є заходи забезпечення охорони громадського порядку, безпеки суддів і працівників апарату судів, а також учасників судового розгляду.

Специфіка роботи суддів полягає у вирішенні конфліктних ситуацій, які виникають у суспільстві. Під час розгляду справ суди в силу покладених на них законом обов'язків зобов'язані ухвалювати судові рішення на користь однієї сторони спору, а інша сторона залишається незадоволеною як рішенням суду, так і самим суддею, що ухвалив таке рішення.

Існуючі на даний час механізми захисту не забезпечують особисту безпеку суддів та їх сімей.

У зв'язку із такою специфікою роботи суддів, в Україні мають бути забезпечені дієві, а не формальні гарантії незалежності суддів, ефективний, а не декларативний державний захист суддів та членів їх родин.

Органами державної влади не враховується, що судді постійно перебувають у центрі правового конфлікту, зіткнення протилежних інтересів і пов'язаного з цим ризику, несуть психологічне навантаження, зазнають погроз, посягань на життя і здоров'я від учасників судового розгляду та інших осіб.